Wednesday, February 3, 2010

::SEJARAH SEKOLAH::



SEKOLAH KEBANGSAAN GUA MUSANG

Dalam pertengahan tahun 1952, dari sebuah Sekolah Rakyat yang di tumpang di bangunan SC (kini bangunan Tadika Muhibah) yang diusahakan oleh Dato' Penggawa, En. Kamarulzaman bin Awang dan Tuan Imam, En.Said bin Sulaiman, maka tertubuhlah sebuah sekolah yang dikenali sebagai Sekolah Melayu Gua Musang.

Bangunan sekolah pada masa itu di tempatkan di atas tapak seluas 4 ekar yang berhampiran dengan Balai Polis Gua Musang. Dalam pertengahan tahun 60-an, bangunan yang sedia ada tidak mampu menampung bilangan murid yang kian bertambah. Dengan demikian, sebuah sekolah baru telah didirikan di atas tapak Lot 494, seluas 7.1326 ac. Dalam tahun 70-an, bangunan SRJK(C) pula telah dibina di atas tapak yang sama seluas 3.0 ekar.


Pembukaan SK Gua Musang secara rasminya telah dilakukan oleh YBM tengku Razaleigh Hamzah yang pada ketika itu merupakan Menteri Kewangan Malaysia pada 11 Ogos 1977 iaitu pada hari Khamis. Berikutnya pada tahun 1983, sebuah lagi bangunan batu siap dibina bagi menampung murid yang ramai mencecah hampir 800 orang.

Seterusnya, pada 1 Januari 1994, Sekolah Kebangsaan Gua Musang telah dipecahkan kepada 2 buah sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Gua Musang (1) dan Sekolah Kebangsaan Gua Musang (2). Kedua-dua sekolah ini telah berkongsi bangunan. sehinggalah Sekolah Kebangsaan Gua Musang (2) mendapat bangunannya sendiri dan menukar nama kepada sekolah Kebangsaan Seri Wangi. Kini, Sekolah Kebangsaan Gua Musang mempunyaiseramai 10443 orang murid. Jumlah bilangan kelas pada tahun 2006 adalah 29 iaitu dari tahun 1 hingga tahun 6 dan termasuk pra-sekolah. Hingga hari ini, bilangan murid meningkat dari tahun ke tahun. 

No comments: